غذاهای کاربردی با سبزی خشک

غذاهای کاربردی می توانند (i) غذاهای معمولی با مواد فعال زیستی طبیعی (به عنوان مثال، فیبر غذایی)، (ب) غذاهای مکمل با مواد فعال زیستی یا میکروارگانیسم ها (یعنی آنتی اکسیدان ها، پروبیوتیک ها) و (iii) مواد غذایی مشتق شده وارد شده به غذاهای سبزی خشک قورمه سبزی  معمولی باشند. (یعنی پری بیوتیک ها).

همچنین ممکن است اشاره شود که غذاهای کاربردی دارو نیستند، مانند قرص یا کپسول، بلکه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی عادی روزانه مصرف می شوند.

اثربخشی غذاهای انواع سبزی خشک در پیشگیری از بیماری ها به حفظ پایداری، زیست فعالی و فراهمی زیستی ترکیبات فعال بستگی دارد [4].

این یک چالش بزرگ است زیرا تنها بخش کوچکی از مولکول‌ها پس از تجویز خوراکی در دسترس باقی می‌مانند، معمولاً به دلیل زمان ناکافی ماندن معده، نفوذپذیری کم و/یا حلالیت در روده، و همچنین ناپایداری در شرایطی که در فرآوری غذا یا در دستگاه گوارش [5].

کم آبی غذاهای کاربردی جایگزینی برای ساخت محصولات غذایی با ماندگاری طولانی تر و حمل و نقل و دستکاری آسان تر است.

با این حال، فرآیند سبزی خشک کردن مواد غذایی بسیار پیچیده است، که شامل مکانیسم‌های گذرا همراه با انتقال گرما و جرم همراه با تبدیل فیزیکی، شیمیایی، ساختاری و تغییر فاز است [6].

بنابراین، تولید بسته بندی سبزی خشک خانگی عملکردی کم‌آب نیاز به فرمول‌بندی‌های غذایی و تکنیک‌های تولید برای ارائه مکانیسم‌های حفاظتی دارد که شکل مولکولی فعال را تا زمان مصرف و رهاسازی آن در هدف فیزیولوژیکی درون ارگانیسم حفظ می‌کند [7، 8].

  • منابع:
    • تبلیغات: 
    1. ۲۳ پیشنهاد افراد ثروتمند جهان برای پولدار شدن
    2. استفاده از محافظ چشم در هنگام استفاده از پمپ هواکش
    3. با این کالاها از هر انگشتتان پول می ریزد!
    4. کمپوت آلبالو پیوندی گیلاسی صنعتی